رفتن به صفحه مقاله در نشریه علمی پژوهشی

چکیده
زمینه‌: مهترین بعد شناخته شده حرفه‌گرایی در اعضای هیأت علمی دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای است. اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه، مجموعه‌ای از اصول اخلاقی و استانداردهای سلوک است که رفتار اعضای این نهاد را تعیین می‌کند. در واقع، اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن ارزش‌های علمی در اجتماع علمی و چگونگی حفظ و اشاعه آن می‌باشد.
روش‌: پژوهش حاضر ترکیبی از روش همبستگی و پس رویدادی است و جامعه آماری آن کلیه اعضا محترم هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور (635/53) بوده است که از این جامعه آماری 435 عضو هیات علمی به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده است‌. ابزار پژوهش‌، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 7 مولفه و 30 گویه می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است‌. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 25 و LISREL 8/80 انجام گردیده است.
یافته ها‌: مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای به ترتیب الویت با اشاره به نمره میانگین عبارتند از؛ مسولیت علمی، باور به خوداتکایی‌، اخلاق حرفه‌ای‌، باور به مسولیت‌های اجتماعی، رعایت سرمایه‌های ارتباطی ، رعایت سرمایه‌های شناختی، رعایت سرمایه‌های اجتماعی‌، حس تعلق به اجتماع علمی و رعایت سرمایه‌های ساختاری بوده است.
نتیجه‌گیری‌: هر‌چند وضعیت اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی بالاتر از متوسط ارزیابی می‌شود، ولی هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب وجود دارد.

About ابوالفضل امینیان

اینجانب ابوالفضل امینیان دانش آموخته دکترای حسابداری از دانشگاه تهران،هیات علمی،کارشناس رسمی دادگستری و داور مجلات داخلی و کنفرانس های بین المللی حوزه جنوب شرق اروپا هستم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به صفحه مقاله در نشریه علمی پژوهشی چکیده زمینه‌: مهترین بعد شناخته شده حرفه‌گرایی در اعضای هیأت علمی دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای است. اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه، مجموعه‌ای از اصول اخلاقی و استانداردهای سلوک است که رفتار اعضای این نهاد را تعیین می‌کند. در واقع، اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف […]